Home Carbagerun Team Foto's Werkplaats Sponsors Contact

Welkom op onze website! Wij zijn Arjen en Bert-Jan, oftewel 'Team Raptor' en zijn één van de ongeveer 150 teams die deze winter mee doen met de Carbagerun 2012 Wintereditie. Op deze website kun je zien wat de Carbagerun is, wie Team Raptor is en hoe het er voor staat met onze auto.

voorna.jpg

29 januari (t-15 dagen)

We hebben de site al een tijd niet ge-update maar er is de afgelopen weekenden wel wat gebeurd. In het kort kunnen we zeggen dat Braap en Team Raptor zo'n beetje klaar zijn voor de Carbagerun. Belangrijkste nieuws is dat de temperatuursensor vervangen is. Dit keer de juiste. We hebben Braap laten doormeten bij de garage en daar konden ze zeggen welke sensor kaduuk was. En die zat niet echt op een sympathieke plek, maar was in een ochtendje doorwerken vervangen en getest. En hij werkt! Dus we kunnen veilig de vrieskou en de bergen in!
Verder hebben we ons vooral lekker kunnen bezig houden met details en puntjes op de i. Hier een korte opsomming:
- Door het verwijderen van een magisch schroefje heeft Hendrik de radio gefixt!
- Braap heeft race-strepen.
- Via Michiel (nieuwste 'Vriend van Braap') hebben we professionele bestickering gekregen met alle namen! Dank!
- De winterbanden zijn gemonteerd, met lawaai-makende wieldoppen. Duurde even voor we wisten waar dat lawaai
  nou vandaan kwam. . . .
- Van Jeroen (nieuwe 'Vriend van Braap') hebben we een 27MC bakkie, met dikke antenne op 't dak, natuurlijk!
- De dakdragers en bagagebak zijn gemonteerd met jerrycan en ski's.
- De race-nummers en Carbage Run stickers en schildjes geplaatst.
- Bij de Action de nodige liters aan motorolie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof ingeslagen. Plus nog wat zooi.
- Al het nodige en onnodige gereedschap uitgezocht en klaargelegd.

Eén van de hoogtepunten tot nu toe was de introductie-dag vorige week zaterdag op het TT-circuit in Assen (Rtv Drenthe ). Hier konden alle Carbage Runners alvast hun auto showen en hebben we al de nodige testjes met remmen, bochten sturen en algeheel aanklooien met de auto en sneeuwkettingen kunnen oefenen. Braap deed het ontzettend behoorlijk goed, uitgaande van onze eigen verwachtingen èn afgemeten aan de concurenten. Dus we zijn dik tevreden.

Uiteraard de foto's en video.

17/18 december

Een paar electrische hoogstandjes volbracht, al zeggen we 't zelf. Deze week hebben we veel spulletjes bij elkaar geregeld (mistlampen, breedstralers, jerrycan, veerpootbrug die niet past), dus we hadden genoeg uit te zoeken en te installeren. De mistlampen aan de voorzijde zaten er in een wippie in en deden 't ook gelijk, maar de mistlamp achter gaf bij 't testen toen opeens niet thuis. Dat er een halve liter water in de lamp-unit stond kan er iets mee te maken hebben gehad, toch hebben we alles doorgemeten, en uiteraard opgelost. Toen kwamen de breedstralers, die we op onze dakdragers wilden monteren. Vooral het plannen en uitdenken hoe en waar welke kabel en relais kwam en waarom kostte wel even wat tijd, maar het zit erop en het werkt, te bedienen met een aparte switch vanuit de cockpit, dus hatsikidee, niets meer aan doen. Als laatste hebben we de zondagmiddag besteed aan het nadenken over plaatsing van de stickers (voor de nodige extra snelheid) en het opkalefateren van de jerrycan en ons dakrek en lijken we richting een auto te gaan waarmee we de carbagerun zelfs uit kunnen rijden. En 't resultaat mag er zijn, niet?

03/04 december

En we zitten in december! 't Gaat best hard zo met de weekjes, maar Braap wordt ook steeds wat beter. Dit weekend begon met het passen van de nieuwe dakdragers, zodat we tenminste wat spulletjes mee kunnen nemen in februari. Toen was vastgesteld dat de dakdragers als gegoten zitten, hebben we de geplamuurde plekjes bij de spatborden bijgeschuurd en gespoten met rode verf. Niet helemaal dezelfde kleur als dat er op zit, maar het scheelt ook niet erg veel, dus succesvol afgerond!
Daarna zijn we begonnen met een bak die we op onze dakdragers kunnen monteren. Op deze manier kunnen we ook wat kleiner spul op 't dak kwijt, zoals een jerrycan benzine of gluhwein, reservewielen, ski's en weet ik wat nog meer. En dat is een mooie bak geworden! We hebben 'm zwart geverfd en nu mag ie drogen. Volgende week maar eens kijken hoe het lijkt en wat we ermee kunnen.

Kijk maar.

26/27 november

Deze week hebben we in Joure een ABS ring bemachtigd, omdat die links voor bij het wiel mist. Missie was om deze te gaan monteren. Hiervoor moest de hele kak rond het linker voorwiel eerst losgehaald worden, wat op zich niet heel ingewikkeld is. Feit is echter wel dat het wiel of de as vaak even moeten worden tegengehouden, bijvoorbeeld door even op de rem te stappen. Echter haalden we deze rem steeds weg, dus moesten we hem ook steeds weer terugplaatsen. Waardoor dit karweitje best lang duurde. Maar 't is gelukt, de ring is door hitte wat vergroot en op de as gezet, en het ABS waarschuwingslampje dat we hadden is nu uit!
Verder hebben we nog wat zwarte accenten aangebracht op de auto, wat roest weggeslepen en ingesmeerd met antiroestprut, en zal dit komende week moeten worden geplamuurd.

En de foto's.

19 november

Dit weekend hebben we het redelijk rustig aan gedaan, maar er zijn wel weer nuttige dingen gebeurt met Braap. Omdat er toch wel wat olie op het blok zat hebben we een nieuwe kleppendekselpakking erop gezet en de vorige week gehaalde spiegels zijn na een zwart laagje ook gemonteerd.
In Sellingen hebben we bij Trienie nog een stel dakdragers bekeken. Die pasten helaas niet, maar het was wel weer een mooie mogelijkheid voor een ritje met de Clio. De schokbrekers doen het super en van een rammelende linker voorkant is nu geen sprake meer, dus het wordt steeds waarschijnlijker dat het niet de rem is die we hoorden. Bekijk gerust de foto's, hopelijk hebben we volgende week weer wat te melden!

 

12/13 november

We hebben weer een mooi weekend met Braap mogen doorbrengen, en niet zonder resultaat, al zeg ik 't zelf. We kunnen weer een aantal punten van 't lijstje schrappen. Sommige van deze punten stonden niet eens op 't lijstje, kun je nagaan! We zijn begonnen met het demonteren van de kachel, aangezien hier een irritante piep/schattig vogelgeluidje in zat. Omdat een kachel straks in de Alpen niet in het lijstje overbodige luxe staat leek het zinnig dit eens aan te pakken. En na wat olie op de lagers van de fan lijkt dit vogeltje voorlopig te zijn gesmoord.
Maar pièce de résistance van dit weekend was het vervangen van de schokbrekers die vrijdag met de post waren gekomen. En dit heeft ook het grootste deel van onze zaterdag opgeslokt. Over het algemeen ging het soepel. Demonteren en overzetten van veren en andere onderdelen op de nieuwe demper was vooral leerzaam, maar het remonteren van onze nieuwe assemblage was lastig. Uiteindelijk zat hij om 19:15 toch op z'n plek. De opgedane kennis zorgde ervoor dat de andere schokbreker in ongeveer een uur vervangen is op de zondagmorgen, nog voor de koffie. Een proefrit liet direct zien dat Braap zich nu een stuk lekkerder voelt op de weg. Zelfs de rammelende remklauw linksvoor is niet meer te horen, waardoor we ons afvragen of het wel de remklauw was die we steeds hoorden.
De rest van de zondag is vooral doorgebracht met piekeren over onze radio die het niet meer zo goed doet. Een antwoord is nog niet gevonden, maar het lijkt in de antenne of in de radio zelf te zitten.

En de foto's!

05 november

Dit weekend hebben we wat willen doen aan het onnodig branden van ons temperatuurlampje. Het waarschuwingslampje van de koelvloeistof gaat branden wanneer de wijzer van de temperatuur nog maar halverwege staat. Dus ofwel het lampje gaat te vroeg branden, of de wijzer snapt niet wat er gaande is. Braap rijdt echter onveranderd met of zonder lampje, dus wij gokken (en hopen) dat het lampje te vroeg brandt en de motor op een normale temperatuur functioneert.
Dit kan duiden op een defecte temperatuursensor die in principe zowel het lampje als de wijzer aanstuurt. Aangezien zo'n sensor niet al te duur is, hebben we deze vervangen. Grootste operatie hierbij was dat de koelvloeistof uit het blok moest, wat een behoorlijke bende kan opleveren als de slang hiervoor niet boven een bak uitkomt maar boven een draagarm van de motor. De operatie is succesvol geslaag, maar de conclusie luidt dat we nog steeds op hetzelfde moment 't lampje zien.

Uiteraard met foto's.

24 oktober

Vandaag een nieuwe hoedenplank gescoord, samen met de haakjes die we misten om deze een beetje op te kunnen hangen! Easy fix maar Braap knapt er behoorlijk van op.
Tevens voor mekaar, en ook op de foto: Braap heeft dobbelstenen aan de binnenspiegel en een sleutelhanger aan de autosleutel! De dobbelstenen zijn belangrijk om de balans in de snellere bochten te kunnen bepalen, en in geval van een lawine laten ze zien wat onder en boven is, dus mogelijk een levensreddende toevoeging!

22 oktober

En weer een zaterdag aan de auto getimmerd, en weer een paar kleine stapjes dichter bij de perfecte raceauto. We zijn begonnen met het rechter voorwiel te laten repareren. Het bleek een schroefje te zijn die zich erin had . . . geschroefd. Die is eruit getrokken, waarna er een prop in kon worden . . eh . . ja . . gepropt, hè.
Hierna werden de twee voorste winterbanden gepast, en daarna de kettingen er eens omgelegd. De wielen passen goed, en met een beetje creatief spannen komen ook de kettingen goed om de wielekes. Toen kwam de hoofdattractie van vandaag, namelijk de hoofdsteun van de bestuurdersstoel repareren. Omdat we vorige keer al de bijrijdersstoel hadden gedaan, dachten we dat dit vrij eenvoudig was. Maar 't is een renault, dus onze twee stoelen lijken van binnen, onder de bekleding, niet erg op elkaar. Maar alles is gelukt, twee nieuwe steuntjes erin gelast en de kopsteun zit weer stevig.
Daarna is er nog even gekeken naar de hoedenplank en de bijbehorende speakers. Deze bleken volledig gaar te zijn, en zijn door ons dan ook vakkundig gesloopt (gewichtsbesparing!). De bekabeling er naar toe is netjes verwijderd en we gaan proberen een nieuwe hoedenplank te scoren, want de onze is niet helemaal fris meer, zoals op eerdere foto's ook wel te zien is. Van vandaag zijn helaas geen foto's gemaakt, maar het lassen van een stoel en een impressie van de winterbanden is ook al wel te vinden.
Volgende keer willen we eens werken aan de overvloedige lichtjes op ons dashboard (temperatuur en ABS).

08 oktober

Deze zaterdag hebben we weer een vrij nuttige auto-dag gehad. Vandaag begonnen met winterbanden te halen! Heule kleintjes, zodat Braap ook in de sneeuw alles voorbij kan crossen! Verder wilden we vandaag onze nieuwe remklauwen monteren die we vorige week zondag gekocht hebben, maar helaas pindakaas, die passen voor geen meter. Dus de rammelende rem blijft voorlopig maar. Arjen heeft wel erg vakkundig de uitlaat kunnen repareren, dus die is weer gefixt! De rest van de energie is gestopt in het uit mekaar halen van een stoel en de hoofdsteun-steun vervangen door een stalen buisje zodat de hoofdsteun ook daadwerkelijk steun kan bieden. En dat werkt as 'n tiet! En het linker voorwiel is in de plomp gegooid om te kijken waarom hij langzaam leegloopt. Diagnose: een spijker in het loopvlak, dus die zal moeten worden gerepareerd. Maar toch weer een paar stapjes in de goeie richting! Dat de uitlaat nu niet meer zo rammelt is een grote bonus! Een paar foto's zijn wederom hier te bekijken.

01 oktober

Het tweede klusweekend aan de auto, dit keer stonden de linker voor rem en de uitlaat op het lijstje. Dat de rem rammelt is echter een niet oplosbaar probleem gebleken, dus die gaan we vervangen voor een nieuwe. Het klapperen van de uitlaat hebben we kunnen oplossen, maar bij het de- en remonteren van de uitlaat is een lek ontstaan. Dit stuk gaan we ook op korte termijn vervangen.

Bekijk ook de foto's!

09/10 september 2011

Op vrijdag en zaterdag hebben we de eerste en waarschijnlijk ook de grootste operatie aan onze Renault Clio uitgevoerd. Een bekend probleem bij Clio's is ruimte in het stuurhuis wat zorgt voor speling in het stuur. Je kunt je stuur enkele cm's draaien terwijl de auto toch rechtdoor gaat. Dit probleem was ons bekend toen we de auto kochten, maar we waren er van overtuigd dat dit op te lossen was. En dat is dus gelukt! Na het verwijderen van het totale dashboard hebben we de stuurkolom kunnen verwijderen en vastzetten. En hij stuurt nu zoals het hoort.

Foto's van de operatie kun je hier zien.